بهترین خوراکی ها برای افراد دیابتی مسن

داشتن یک تغذیه سالم همراه با ورزش منظم و مصرف دارو (در صورت نیاز) کلید کنترل قند خون درمحدوده ی نرمال است. به این منظور انجمن دیابت آمریکا ده سوپر غذای فوق العاده را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 معرفی کرده است.

انواع لوبیا:لوبیا چشم بلبلی، چیتی، سیاه و سایر انواع لوبیا از جمله مواد غذایی هستند که غنی از مواد مغذیبوده و دارای مقادیر زیادی فیبر محلول است که سبب ثابت نگه داشتن قند خون و پایین آوردن کلسترول می شود.

-  سبزیجات دارای برگ پهن وتیره: اسفناج، خردل سبز، کلم و سایر سبزیجات دارای برگ سبز حاوی مواد مغذی فراوان  هستند. این سبزیجات حاوی کالری پایین وکربوهیدرات زیاد می باشند.

مرکبات:گریپ فروت، پرتقال وسایر انواع مرکبات که غنی از ویتامین c  هستند برای افراد دیابتی مفید است. بهتر است از این میوه ها بیشتر از آبمیوه های آن استفاده کنید. فیبر موجود در میوه سبب کاهش سرعت جذب قند می شود بنابراین با خوردن این نوع میوه ها نوترنیت های  زیادی را بدون افزایش زیاد قند خون دریافت می کنید.

-  سیب زمینی شیرین (sweet potatoes) :این ماده حاوی مقادیر زیادی ویتامین Aو فیبر می باشد و دارای نمایه ی گلایسمی پایین است خوردن مقادیر مشابهی از سیب زمینی شیرین در مقایسه با سیب زمینی معمولی سبب افزایش مقدار قند خون به همان میزان نمی شود.

-  انواع توت:همه ی انواع توت (شیرین نشده )، توت فرنگی مملو از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و فیبر می باشند. بهتر است از انواع توت تازه در صورت وجود و در فصول زمستان از انواع فریز شده ی آن استفاده کنید.

-  گوجه فرنگی :گوجه فرنگی خام یا پخته یک ماده غذایی کم کاری غنی از نوتونیت های حیاتی نظیر ویتامین C، آهن و ویتامین Eاست.

-  ماهیهای حاوی امگا 3:سالمون، شاه ماهی، قزل آلا، ساردین ، ماهی اسقومری و ماهی تن دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

-  غلات کامل:جو پوست نکنده، جودوسر و سایر غذاهای تهیه شده از غلات کامل دارای مقادیر زیادی فیبر می باشند و حاوی نوترنیت های فراوانی نظیر منیزیوم ، کروم، فولات و اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

-  مغزها:یک اونس یا حدوداً 30 گرم مغزهای مغذی به علت داشتن چربیهای سالم سبب کنترل اشتها در طولانی مدت می شوند اما از خوردن زیاد این نوع مغزها بپرهیزید. مغزها حاوی کالری زیادی هستند بنابراین خوردن یک مشت کوچک روزانه از این مغزها برای سلامت شما کافی است.

 شیر و ماستبدون چربی: مواد لبنی حاوی کلسیم و ویتامین Dهستند . خوردن این مواد به کاهش گرسنگی بین وعده های غذایی کمک می کند.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید به سایت انجمن دیابت آمریکا www. Diabetes.orgمراجعه کنید. کافی است به بخش food & Fitness رفته و اطلاعاتی در مورد سوپر غذاهای دیابتی بدست آورید.

منبع: www. Diabetes.org